søndag den 14. oktober 2012

På jagt efter det der er mit.. men mest bliver brugt af andre!

Hmm.. Ja, hvad kan det nu være?! sko? tandbørste? telefon? eller er det måske smykker? Nej.. Har du gættet det?..............?

Ha det da selvfølgelig mit navn :P Nå men for at starte fra begyndelsen: mit navn er Ann Kirstine Jørgensen. Min mormor hed Emmy Kirstine, min oldemor Else Kirstine, og min mor har altid været ked f at hun ikke hedder noget med Kirstine. Jeg har altid set Kirstine som et slags slægtsnavn, og gerne villet vide hvor langt tilbage det går. Derfor valgte jeg noget tid siden at forske lidt nærmere i det. Jeg oprettede en bruger på myheritage.com hvor jeg så kunne lave et stamtræ. Herefter tog jeg hjem til Mor og far for at indsamle dåbsattester, og så gik den ville jagt. Jeg slog op i både kirkebøger og folketællinger og fandt langsomt ned i mine rødder.

Som Nævnt hed min mormor Emmy Kirstine, og min oldemor hed Else Kirstine. Hendes mor hed Karen Kirstine, hun var så  født af Inger Marie. Men Inger Maries mand Christen havde en mor der hed Karen Kirstine. Endvidere hed min tip oldemors (altså Karen Kirstine) svigermor - dvs. min tipoldefars mor Else Kjerstine som jo er en gammeldags måde at stave Kristine på.
Jeg synes det er vild fascinerende og på samme tid fedt at kunne spore navnet så langt tilbage og vide at der er en mening i at hedde det. Nu er jeg nr. 6 i familien med det mellemnavn, og jeg giver mit ord på at jeg vil føre navnet videre, hvis jeg en dag selv skulle være heldig at få en pige.

Jeg ved ikke om der ellers er nogen dybere mening i navnet, om det betyder noget bestemt eller hvorfor det sådan skal gå i arv. Men jeg er glad for at jeg er blevet en del af det og føler mig på en eller anden måde forbundet til mine "for-mødre", desværre har jeg dog aldrig kendt dem og ved ikke om jeg på nogen måde ligner dem hverken indvendig eller udvendig.

Men hvis bare det gør mig glad, gør det vel også gavn :)

-// Over and Out Chrille

Ingen kommentarer:

Send en kommentar